16 efter Trefaldighet 1 årg Familjegudstjänst Joh 11:28-48 2012

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus.

Vi läste i dag om hur två ledsna systrar blev glada igen. Nåt fruktansvärt hade hänt. Deras bror Lasaros hade dött och dom visste inte vad dom skulle ta sig till. Då kom dom att tänka på sin vän Jesus och ville att han skulle komma och trösta dom. Dom kände Jesus sen tidigare, han brukade ofta hälsa på dem i Betania, där dom tre syskonen bodde. Dom var hans lärjungar. Dom trodde på honom. Hör ni, vi har mycket att lära oss i dag om vad tro är. Dom får bli våra lärare. Först gör vi så här allesammans: (framsträckta armar och öppna händer)

1.Tron sträcker sig mot Jesus.
Marta och Maria visste att de fick komma till Jesus, vad som än hände, ja med allt. Marta skickade bud efter Jesus. Hon längtade efter honom, hon behövde hans hjälp. De sträcker efter honom. De behövde honom, de vill att han ska hjälpa. "Jesus hör mig. Jag ropar på dig." Jag vill att du kommer till mig. Sån är tron. Även när vi inte förstår, även när det är svårt det det som hänt. Vi sträcker oss efter Jesus.

2. Tron väntar på Jesus (handflatorna mot varandra på bröstet)
Nu prövar vi det allesammans. Tron väntar på Jesus. Även när vi sträcker oss efter Jesus måste vi lära oss vänta. Marta och Maria fick inte hjälp med en gång. De fick vänta. Det är något jätteviktigt. Vi måste lära oss vänta på Jesus. Han har hört oss - men tiden är inte inne. Vi måste vänta på Jesus. Även om det känns som att Gud är tyst och vi inte hör någonting från honom. Ibland måste vi vänta - ibland hör Guds bums - som när vi ber om förlåtelse - men vi måste lära oss vänta.
Nu tar vi det igen - ni kommer ihåg rörelsen: 1. Tron sträcker sig efter Jesus. 2 Tron väntar på Jesus.
Men vi har mer att lära oss:

3. Tron håller ett stadigt grepp om Jesus.
Då gör vi så här: (armar korsade i ett stadigt grepp på varje axel). Tron håller ett stadigt grepp om Jesus. Marta och Mariasläppte inte taget. Ni vet när man kramar pappa eller mamma, eller prästen, eller mormor eller farfar eller så - så vill man liksom inte släppa taget. Man känner att man vill hänga kvar. Marta och Maria, berättade som det var och hur mycket dom behövde honom. De klamrade sig fast vid Jesus och ville inte släppa taget om honom Tron håller fast vi Jesus och blir allt starkare (gesten upprepas) Det är en hemlighet med tron. Den vill inte släppa Jesus som hörde i läsningen ur Gamla testamentet i dag: "Jag släpper dig inte med mindre än du välsignar mig," sa Jakob. Så vill också vi säga.

Ni kommer ihåg: 1. Tron sträcker sig efter Jesus. 2. Tron väntar på Jesus. 3. Tron håller ett stadigt grepp om Jesus. Nu kommer det sista. (kupade händer framför kroppen). Vad tror ni det betyder?

Jo, 4. Tron tar emot vad Jesus har att ge
Jesus ville hjälpa systrarna i den rätta stunden. De visade med hela sin varelse att de ville ta emot allt från Jesus. De liksom öppnade sina händer, vi kallar det kupade dem, och tog emot från Jesus. Och hjälpen blev underbarare än de kunnat drömma om! Dom fick vara med om ett stort under, nåt som bara hände några få gånger med Jesus. Deras bror fick liv igen. De fick behålla honom en tid till. Det som hände där i Betania lär oss att Jesus är starkare än döden. När han själv blev dödad, uppstod han från de döda efter tre dagar. När vi sträcker oss mot Jesus räcker han oss livet. Vi kommer inte att leva alltid här på jorden - men tron ger oss hoppet om evigt liv med Jesus.

Ja, vi lär oss mycket i dag av systrarna i Betania dag. De blev våra lärare i dag. Nu kommer vi håg vad hon gjorde (rörelserna upprepas)

1. Tron sträcker sig efter Jesus.
2. Tron väntar på Jesus
3. Tron håller ett stadigt grepp om Jesus.
4. Tron tar emot vad Jesus har att ge

Kom du ihåg detta och öva hemma så att ni kan berätta det och visa det för Mattias, Lena, Gunilla och Christina när ni kommer till era grupper i veckan.
Gud välsigne er alla!

AMEN

Till Predikobiblioteket Till Yngve Kalins hemsida