4 efter Trettondedagen 2 årg Joh 5:1-9 1995

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus.

Det finns många berättelser i Bibeln där det berättas att Jesus botar sjuka. Han driver ut onda andar, han ger blinda deras syn tillbaka, de lama kan gå o.s.v. Vi har läst en sådan berättelse i dag, om hur den lame mannen vid Betesda-dammen blir botad av Jesus.

När vi läser alla dessa underbara berättelser är det är det lät att tänka sig att de alla beskriver samma sak: Någon kommer till tro på Jesus. Jesus ser deras nöd och botar dem. Berättelserna blir en illustration på temat vad tron kan göra, hur den kan förflytta berg, och underförstått, att om vi bara trodde som dessa människor skulle automatiskt detsamma hända oss.

Man kan ibland få höra sådan förkunnelse och sådana löften - men då har man inte förstått vad dessa berättelser djupast sett handlar om.De handlar inte om människors förmåga att tro på ett visst segerrikt sätt. Även om vi inte kan flytta ens en liten kulle, allra minst ett berg, så behöver det inte betyda att det är något fel på vår tro.

För det är så, mina vänner, att tron är ingenting som vi presterar. Tro är att lita på Gud och hans möjligheter: att tro är att leva i en relation till den levande Guden och räkna med hans makt och kraft - det är han som förflyttar bergen och kullarna och låter underbara ting hända också i vårt sammanhang.

Det är Gud som handlar, det är han som har initiativet. Det ser vi tydligt i vår berättelse i dag. Jesus botar en man, som inte ens känner honom. Han som legat där vid dammen han vet inte vem Jesus är, han ber honom inte om hjälp. När Jesus talar till honom upprepar han sin, säkert slitna berättelse, att i 38 år hade han försökt komma ner i undergörande vattnet i tid, men alltid kommit för sent.

Men det hindrar inte Jesus att bota den här mannen. Han gör det för att förklara något för oss alla om sig själv och Gud.. Just denna berättelse lär oss nämligen att Gud vill ge oss mer än vi kanske vågar önska. När Jesus botar är det ett tecken på Guds makt ett förtecken på det rike som skall komma. Mannen verkade inte särskilt intresserad av Jesus. Inte när han frågar och inte ens när han blivit helad. Han försvinner sen i mängden utan att tacka.

Ingen av oss förstår varje just han blev botad och utvald av Jesus. Vi vet från andra berättelser samma sak. Tio spetälska blir botade av Jesus, men bara en kommer på tanken att tacka. Alla bli botade - en av tio kommer tillbaka.

Så är det ofta. Gud ger oss människor ofta mer än vi förtjänar och kanske märkligast av allt - mer än vi ofta förstår att önska oss.. Gud ger oss vad som är bättre för oss än om vi fick bestämma och planera själva.

Guds plan för vårt liv, är att vi ska leva i en förtroendefull gemenskap med honom och räddas till evigt liv. Mannen vid dammen blev utmanad att göra något som han inte trodde var omöjligt, för att inte säga vansinnigt. Han hade ju varit lam i 38 år. Men Jesus säger: Stå upp och gå. Lita på mig!

Jesus närmade sig ofta människor på det viset. Han utmanade människor att göra något som de inte väntade sig eller t.o.m. kanske inte önskade eller trodde var möjligt. Om det var av förvåning, eller vad det nu var så lydde mannen där vi dammen. Det blev hans räddning. Han steg upp och tog sin sovmatta gick på sina fötter!

Jag har funderat på om mannen verkligen ville bli botad. Han verkar inte alltför jublande glad efteråt om vi läser vad som hände sen. Han kanske hade vant sig att vara sjuk - där vi dammen var det ju inte så tokigt. Människor kom ju dit med mat och annat till de fattiga och sjuka. Han kanske trivdes där bland sina vänner. Nu, när han var botad, var han ju tvungen att börja arbeta och försörja sig, ja ni vet vad! Utan att vara onödigt utmanande tror jag nämligen, att det finns människor som gärna vill vara sjuka. Det kan vara ett sätt att gömma sig undan och inte behöva ta ansvar!

Han hade kanske till och med helst hade velat slippa ha med Jesus att göra - han kanske tyckte att någon annan skulle ha spelat rollen av människan som blev botad i Jesu predikan!

Det finns en annan berättelse, där folket ropar till Jesus på det sättet: "Lämna oss i fred, vad har du med oss att göra! Men Jesus lämnade ingen i fred. Han utmanade dem i stället att acceptera sanningen om dem själva och om Gud.

När Jesus hade botade mannen vid dammen frågade sig folket vem Jesus verkligen var: "Vem är denne Jesus?" Är det han gör från Gud eller inte. Där kan vi stanna i dag - för på det ena eller andra sättet fick Jesus alltid människor att ställa just de frågorna och han gör det än i dag. Så vill han att vi ska fråga - men också få ett svar.

Vem är han, vad vill han göra av mig och mitt liv. Vågar jag lita på honom och falla i den levande Gudens händer och tro på honom. Tro att han vill hela mig och visa mig den väg jag skall vandra. Och våga lita på att han är Frälsaren, som hjälper mig i min nöd.

AMEN

Till Predikobiblioteket Till Yngve Kalins hemsida