Den helige Mikaels dag Familjegudstjänst 3 årg 1 Mos 28:10-17 2002

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus.

Nu för tiden är det många som heter Jakob igen. Det är ett gammalt, gammalt namn och den förste vi känner som heter det var den Jakob som det berättas om i Bibeln allra första bok. Han var med om många strapatser och äventyr, i dag har vi läst om att han en natt hade en märklig dröm.

Ni vet hur det är att drömma. Ibland är det hemskt och otäckt, så man vaknar alldeles rädd, men så i bland är det så skänkt och underbart och härligt, att man blir besviken när man vaknar.

Den här gången drömde Jakob en sån där underbar dröm. Han såg en stege som var så lång att den räckte från jorden ända upp i himlen. På stegen fanns det änglar som for upp och ned på den och han förstod att han var nära Herren Gud själv!

När Jakob vaknade var han förundrad och glad. men samtidigt omskakad. Han hade kommit Gud så nära. Han kände att han varit vid himmelens port. Himlen och jorden hängde ihop på ett osynligt sätt precis som en stege. Han dröm visade att det finns en väg mellan himlen och jorden.

Då är ju frågan hur ska vi hitta de där platserna där himmel och jord hänger i hop. Det står i Bibeln att Jakob tog en sten och märkte ut platsen där han sett sin fantastiska syn: "Här är himmelens port, sa den gamle Jakob." Det betyder: Här är en dörr till himlen.

Kan vi hitta sådana platser? Platser om vilka vi kan säga: "Ja, här är himmelens port, här dansar änglarna när Gud stiger ner till oss" Behöver vi drömma om några stegar för att se hur himmelen och jorden hänger ihop? Nu är det så underbart, att det finns sådana platser utmärkta alla redan, där vi möter Gud. Jag ska visar er tre stycken i dag:

Först och främst har vi Bibeln. Den är som en stege mellan Gud och människor. I hela Bibeln, i alla dess berättelser får vi lära oss om Gud - där hör vi Guds röst. När människor lyssnar och lär, då blir Guds änglar glada. Vi öppnar bibeln som en dörr eller port och där möter vi Gud.

Men vi har flera portar här i kyrkan: Dopfunten.När vi döps så öppnas dörren till himmelen. Så har Gud ordnat det. Ett liten barn, eller vuxen som döps riktas in mot himmelen. Jesus själv kommer till oss på himlastegen, och så säger han: Du är min - jag har öppnat vägen till himmelen för dig.

"Här är himmelens port." Jag har kommit för att hämta dig och rädda dig mitt barn. Och det är stor glädje både i himmelen och på jorden.

Men det finns en himmelsport till här i kyrkan. Här framme vid altaret. När vi kommer fram hit och knäböjer så möter vi Gud själv. Himmelen och jorden hänger i hop. Du och jag är tillsammans med hela den himmelska härskaran, alla änglar, alla som gått himlavägen före oss och som har dött och nu lever hos Gud, vi är tillsammans med dom och lovsjunger Gud. Guds Son stiger ner och ger oss himmelsk mat så att vi ska komma fram vi också.

Ja tänk, här i Hyssna kyrka är himmelens port. Vi behöver inte springa runt och leta och försöka hitta sådan platser på andra håll. Här möter oss Gud.

Du ser inte stegen, men den finns här. Du ser bara första pinnen på taket, det är korset. Resten är osynligt, men den finns där, det har Gud lovat.

Låt oss därför knäppa våra händer och bedja: Gud som haver...

AMEN

Till Predikobiblioteket Till Yngve Kalins hemsida