2 i fastan

Ã…rg 1
Matt 15:21-28
2003 (Familjegudstjänst)

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus.

I dag hörde vi berättas i evangeliet om en mamma som tillhörde ett annat folk som när Jesus gick förbi hennes hem rusade ut för att be att Jesus skulle hjälpa henne. Hon hade en dotter som var svårt sjuk och hon ville att Jesus skulle bota henne. Men det konstiga är att Jesus inte verkade bry som om henne. Han stannar inte ens, men hon springer efter och trots att lärjungarna försöker stoppa hennes böjer hon knä framför Jesus och ber och ber. Då stannar Jesus upp och säger så att alla hör det, att först och främst är han sänd för rädda Israels folk. Men kvinnan ger sig inte och säger att hon nöjer sig bara med en smula av det som Israels barn skulle få.Då märkte Jesus vilken stark och underbar tro hon hade och hennes dotter blev frisk från den stunden.

Hör ni, vi har mycket att lära oss i dag om vad tro är. Och den här kvinnan är vår lärare.

Först gör vi så här allesammans: (framsträckta armar och öppna händer)

1. Tron sträcker sig mot Jesus.
Kvinnan sträcker sig mot honom. Hon vill att han ska hjälpa. ”Jesus hör mig. Jag ropar pÃ¥ dig.” Jag vill att du kommer till mig. SÃ¥n är tron. Även när vi inte förstÃ¥r, även när det är svÃ¥rt det vi fÃ¥r höra. Vi sträcker oss efter Jesus.

2. Tron väntar pÃ¥ Jesus (handflatorna mot varandra pÃ¥ bröstet)
Nu prövar vi det allesammans. Tron väntar pÃ¥ Jesus.Även när vi sträcker oss efter Jesus mÃ¥ste vi lära oss vänta. Kvinnan fick inte besked med en gÃ¥ng. Hon fick vänta. Hennes tur (tid) var inte kommen. Det är nÃ¥got jätteviktigt. Vi mÃ¥ste lära oss vänta pÃ¥ Jesus. Han har hört oss – men tiden är inte inne. Vi mÃ¥ste vänta pÃ¥ Jesus. Även om det känns som att Gud är tyst och vi inte hör nÃ¥gonting frÃ¥n honom. Ibland mÃ¥ste vi vänta – ibland hör Guds bums – som när vi ber om förlÃ¥telse – men vi mÃ¥ste lära oss vänta.
Nu tar vi det igen – ni kommer ihÃ¥g rörelsen: 1. Tron sträcker sig efter Jesus. 2 Tron väntar pÃ¥ Jesus.

Men vi har mer att lära oss:

3. Tron hÃ¥ller ett stadigt grepp om Jesus. DÃ¥ gör vi sÃ¥ här: (armar korsade i ett stadigt grepp pÃ¥ varje axel).
Tron hÃ¥ller ett stadigt grepp om Jesus. Kvinnan släppte inte taget. Ni vet när man kramar pappa eller mamma, eller pärsten, eller mormor eller farfar eller sÃ¥ – sÃ¥ vill man liksom inte släppa taget. Man känner att man vill hänga ihop. Kvinnan släppte inte i väg Jesus. Hon gav sig inte.

Tron hÃ¥ller fast vi Jesus och blir allt starkare (gesten upprepas) Det är en hemlighet med tron. Den vill inte släppa Jesus som hörde i läsningen ur Gamla testamentet i dag: ”Jag släpper dig inte med mindre än du välsignar mig,” sa Jakob. SÃ¥ vill ocksÃ¥ vi säga.

Ni kommer ihåg: 1. Tron sträcker sig efter Jesus. 2 Tron väntar på Jesus. 3. Tron håller ett stadigt grepp om Jesus. Nu kommer det sista. (kupade händer framför kroppen). Vad tror ni det betyder?

Jo, 4. Tron tar emot vad Jesus har att ge
Jesus ville hjälpa i den rätta stunden. Kvinnan visade med hela sin varelse att hon vill ta emot allt från Jesus. Hon liksom öppnade sina händer, vi kallar det kupade dem, och tog emot från Jesus. Det blev inte smulor det blev räddningen för henne och hennes dotter.

Det bröd Jesus talade om är säkert Livets bröd, som han själv är, och det räcker till för oss alla. Ofta firar vi nattvard här i kyrkan och då kupar många liksom sina händer så här och tar emot det lilla brödstycket, som är Jesus själv när han kommer till oss. För tron vill ta emot allt vad Jesus har att ge.

Ja, vi lärde oss mycket i dag av denna kvinna – hon som kom utifrÃ¥n men hamnade i mitten. Hon blev vÃ¥r lärarinna i dag. Nu kommer vi hÃ¥g vad hon gjorde (rörelserna upprepas)
1. Tron sträcker sig efter Jesus.
2. Tron väntar på Jesus.
3. Tron håller ett stadigt grepp om Jesus
4. Tron tar emot vad Jesus har att ge

AMEN

Andra predikningar aktuell söndag

2 i fastan

Ã…rg 1
2000

NÃ¥d vare med er och frid ifrÃ¥n Gud vÃ¥r Fader och Herren Jesus Kristus. ”Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.” Kring de orden kretsar hela den här be...

2 i fastan

Ã…rg 1
1997

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Någon har liknat den kananeiska kvinnan vi läste om i dag med kyrkan i vår tid. Jag tror det kan var...

2 i fastan

Ã…rg 2
1998

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Ibland får vi för oss, att vi som kristna inte får visa oss svaga. Ja, det finns faktiskt de som pre...

2 i fastan

2008

NÃ¥d vare med er och frid ifrÃ¥n Gud vÃ¥r Fader och Herren Jesus Kristus. I fastetidens evangelieläsningar följer vi Jesus pÃ¥ hans väg upp till Jerusalem. Han vet vad som vÃ...

2 i fastan

Ã…rg 3
2017

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. När prövningar och motgångar möter oss på olika sätt är det lätt att frestas att tänka att Gud...

© Yngve Kalin | Skapad av Vestergård Webb & Design
© Yngve Kalin 
Skapad av Vestergård Webb & Design