24 efter Trefaldighet

Alla årg
Matt 24:3-14

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Amen

Jesus kommer tillbaka! Han som nu sitter på Faderns högra sida kommer vid tidens slut för att hämta sitt folk och för att döma levande och döda.  Så vittnar enstämmigt Bibeln.

Jesus kommer tillbaka! Det står nästan på varje sida i Nya Testamentet om man läser noga. Någon har räknat – det står mer eller mindre tydligt 319 gånger i evangelierna, breven och Uppenbarelseboken eller om man så vill i medeltal i var 25:e vers!  Men när han kommer vet vi inte.

Trots alla tecken Jesus manade oss att ge akt på så säger han uttryckligen på ett ställe: ”När ni minst anar det – då kommer Människosonen!”

Alla människor kommer att få uppleva det. De sedan länge avsomnade och de som lever kvar här på jorden. Det enda vi vet är att tiden kommer att ta slut. En gång kommer Herren tillbaka, för att möta oss ansikte mot ansikte här eller för att uppväcka oss ur gravens vila.

Jesu egen undervisning i evangeliet i dag, som svar på lärjungarnas fråga, talar om tecknen på att hans andra ankomst närmar sig och hur vi ska tyda och förstå dem och om vad vi ska tro om det som vi ser och hör.

Det är nog ingen överdrift att säga att under det förra århundradet, har frågan om kännetecknen på att Herrens andra ankomst blivit tydligare än förr.

Och de första åren på nya millenniet understryker det än mer. Man läser med förvåning i Uppenbarelseboken och funnit att mycket som man under tidigare epoker inte kunnat känna igen eller förstå har kunnat tolkas och förstås som om det syftar på vår egen tid.

Om det till exempel med Bibelns bildspråk talar om stridshästar, som sprutar eld och svavel ur sina gap, så är det inte svårt att associera tillstridsvagnar. Och när man läser om stjärnan Malört, som förgiftar en tredjedel av vattendragen på jorden, så får man miljöförstöringen i tankarna. Ännu tydligare blir det när man får höra att ordet Tjernobyl, namnet på det exploderande kärnkraftverket i gamla Sovjetunionen, är bildat just på ordet Malört.

Exemplen är många: gräset som förbränns och medan en tredjedel av träden överlever, får människor att tänka på krigföring med napalm o.s.v.

Ja, exemplen kan mångfaldigas men ska vara försiktiga I undervisningen som vi möter i dag talar Jesus om rådlösheten och ångesten som skall övergå människovärlden.  Krig, jordbävningar och olyckor och ett gigantiskt avfall från kristen tro samtidigt som nya människor får höra evangelium. Det kan låta som en motsägelse i Jesu undervisning, men det är ju precis det som händer just i vår egen tid, i hela västerlandet

Avfallet från kristen tro går med rekordfart i den tidigare s.k. kristnade världen samtidigt som kyrkotillväxten är stor i områden som tidigare inte nåtts av evangelium. Vår tid är skördetid men också Kristi-hatets tid. Antalet martyrer som offrat sina liv för Jesus skull var större på 1900-talet än alla århundraden tillsammans tidigare. I dag är de kristna världens mest förföljda grupp.

Den ena världsmakten efter den andra skall uppstå, men ingen av dem kommer att bestå för när människor minst av allt anar det, då kommer Människosonen på himmelens skyar…

Hur ska vi då förstå alla dess tecken. Jo, först och främst skall vi alltid minnas att dagen för Jesus återkomst närmar sig. Men det innebär aldrig, som många försökt och i direkt strid med Jesu ord försöka räkna ut tidpunkten: ”Tiden och stunden vet ingen, inte ens änglarna, inte ens Människosonen, utan Fadern ensam,” undervisade oss Jesus.

Jesus menade säkert att vi inte ska låsa in oss i detaljer. Hittills har alla andra stora profetior fått sin uppfyllelse på ett sätt som har skilt sig från vad man trodde sig kunna läsa ut på förhand. Uppfyllelsen har alltid överträffat förväntningarna för trons människor.

Men samtidigt måste människor vara blinda om de inte i vår egen tid gång efter annan ser det obegripliga, ofattbara hända. Vi lever sannerligen i en obegriplig tid. Vem trodde för 30 år sedan att det onda Sovjetimperiet skulle störta samman och ersättas av ett övermodigt Ryssland och att Berlinmuren skulle öppnas och att Tyskland skulle återuppstå.

Hur ska vi då förhålla oss. Vad betyder allt detta för vår tro? Jesus berättade allt detta för att ingenting ska förvåna oss. Det som övergår världen är konsekvenserna av avfallet från Gud. Men Gud har inte släppt taget. Han vill rädda vad som räddas kan.

Jesus gav oss ingen tidtabell för den sista tiden, men han ville att vi skulle känna igen och förstå vad som händer, när det händer och när det har hänt.

Jesus berättade allt detta för att vi inte skulle bli överrumplade. Tvärtom genom att veta och hjälper detoss att klara det svåra som kommer att övergå världen. Det hjälper oss att förstå vem Jesus är, och vad han gjorde för att rädda oss.

Jesus förklarade att vi skulle räta våra huvuden mitt i vedermödan. Han sa att vi skulle lyfta våra huvuden och gå med det högt även när vi möter förakt och hån. Visserligen har vi mycket att skämmas får men det enda som vi aldrig någonsin behöver skämmas för är detta att vi vill vara Jesu lärjungar.

Jesus vill lära oss att inte drabbas av panik utan se nyktert på det som händer. Om man systematiskt går igenom alla bibelställen som handlar om den yttersta tiden, är detta så tydligt: Vi uppmanas att inte tappa huvudet utan hålla oss lugna och besinningsfulla.

Vad Jesus alltså djupast sätt gör, är att trösta oss. Han manar oss till självbehärskning och saklighet.

Den sista tiden blir svår, men det är bara det dramatiska förspelet som bereder väg för det stora, det nya, det underbara, som Gud har i beredskap för dem som älskar honom: Nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. AMEN

Andra predikningar aktuell söndag

© Yngve Kalin | Skapad av Vestergård Webb & Design
© Yngve Kalin 
Skapad av Vestergård Webb & Design