3 söndagen i påsktiden

Alla årg
Alla texter (familjegudstjänst)
2009

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus.

Jesus använde ofta bilden av herde när han skulle förklara vad han vill vara för oss människor. I dag firar vi den gode herdens söndag – men det är inte sÃ¥ lätt för ett barn i Sverige att veta vad en herde är. Vi har ju inga herdar som man har pÃ¥ mÃ¥nga ställen i världen. Vi har stängsel runt krona och fÃ¥ren – men när jag bodde i Afrika sÃ¥g jag herdar överallt. Det var oftast barn som var ute och vallade kor eller fÃ¥r och getter. Det var ett hÃ¥rt jobb att sköta sina kor och inte tappa bort nÃ¥n …. Tänk dig själv att komma hem till pappa och säga att du tappat bort nÃ¥gra stycken! Det närmaste vi kommer i Sverige är nog en renskötare – men det har vi ju inga här i Ubbhult – det heller.

Men tänk dig nu en herde. Du kanske har sett nån på TV. Jesus är världens bästa herde. Därför klär prästerna ut sig till herdar. Titta på mina kläder.

SÃ¥ här ser en herde ut i Israel/Palestina. SÃ¥ här gör han när han skulle springa fort (omgjorda sina länder) – nästan kortbyxor – för att leta upp en djur som kommit bort – eller jaga iväg nÃ¥got farligt djur – kanske till och med en varg (Ta korset – det är en stav med Jesusmärket pÃ¥!) Men den här kan man bara tvÃ¥ spannar vatten – det kallas ok. Och om det regnar och är kallt har herden en sÃ¥n här praktiskt ytterrock.(Mässhaken)

Därför ser vi präster ut som vi gör – vi vill likna Jesus. För Jesus vill vara en herde för oss. Du och jag är som fÃ¥r i en hjord.

Ser ni min lilla f̴rhjord? Jag kunde inte ta med alla Рmen n̴gra stycken. (Visa p̴ f̴ren barnen har gjort och som st̴r i koret)

Om ett lamm är kanske är sjukt vill Jesus bära det och trösta det och kanske mata det! (Ta ett lamm eller litet barn!) Kanske bär han det i famnen eller på sina axlar! Så vill han bära sig och trösta dig.

Herden g̴r f̦re Рoch han springer efter. Vi kan f̦lja honom och han springer ocks̴ bakom och puttar p̴ ibland!

Han vill ha alla sina fÃ¥r och lamm hos sig. Men oj det fattas ett -95, 96, 97,98 … Vad ska herde nu göra? Lämna dom andra bara för att leta? Det är knepigt att vara herde. Jag tror jag letar en stund. – men jag hÃ¥ller ett öga pÃ¥ dom andra ocksÃ¥!

Heja, jag har hittat henne!!!!!!!!! (Fanns bakom altaret!)

En bättre herde än Jesus finns inte. Jag lovar. Han vill att du ska vara nära honom alltid – och han vill passa dig och skydda dig för allt ont!

Du har väl inte sprungit bort? När du döptes tog Jesus dig i famnen och kramade dig. Han älskar alla sin fÃ¥r – dig ocksÃ¥ – och mamma och pappa, farmor och morfar, ja alla människor. Att ha Jesus som sin herde är att ha världens bästa vän. Lita pÃ¥ honom!

AMEN

Andra predikningar aktuell söndag

3 söndagen i påsktiden

Ã…rg 1
2009

NÃ¥d vare med er och frid ifrÃ¥n Gud vÃ¥r Fader och Herren Jesus Kristus. Kristus är uppstÃ¥nden. PÃ¥skens underbara budskap klingar ännu i vÃ¥ra öron – och i vÃ¥ra hjÃ...

3 söndagen i påsktiden

Ã…rg 1
1994

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Det finns ett uttryck i slutet av Petrus undervisning som vi har hört många gånger, men som i prakti...

3 söndagen i påsktiden

Ã…rg 2
2022

NÃ¥d vare med er och frid ifrÃ¥n Gud vÃ¥r Fader och Herren Jesus Kristus. Kristus är uppstÃ¥nden. PÃ¥skens underbara budskap klingar ännu i vÃ¥ra öron – och i vÃ¥ra hjÃ...

© Yngve Kalin | Skapad av Vestergård Webb & Design
© Yngve Kalin 
Skapad av Vestergård Webb & Design