Palmsöndagen

Markusserien
Hebr 2:14-18
1997

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus.

Det kan ibland vara svårt att tränga in i de bibliska sammanhangen och språkets ibland invecklade ordvändningar, men det lilla stycke i Hebreerbrevet, vi nyss läste rymmer så mycket tröst och hopp, att det är värt mödan att riktigt stanna upp och lyssna på vad Herrens apostel säger:

LÃ¥t mig upprepa det som stÃ¥r i mitten av läsning med lite mera moderna ord. Aposteln skriver: Jesus, Guds son, har genom sin död, befriat oss frÃ¥n fruktan för döden.

När Jesus dog hände nÃ¥got som i grunden har förändrat villkoren för oss alla dödliga människor, skriver aposteln. Jesus slog undan dödens makt. Tror vi pÃ¥ honom behöver vi inte frukta ens den stora fienden döden. Jesus, Guds son, har genom sin död, befriat oss frÃ¥n fruktan för döden.

Tror vi på honom och följer honom kan döden inte längre skada oss. Vi är inte längre slavar under dödens herre. Guds egen son kom som människa, han levde vårt liv, han försonade vår synd och skuld, han dog vår död, för att vi skulle befrias från fruktan för döden.

Nog har vi annars all anledning att frukta. Syndens lön, eller med moderna ord, syndens obönhörliga konsekvens är döden. Ingen kan synda och förbli vid liv. Döden står där som en kuslig, fruktansvärd påminnelse om vad synden och upproret mot Gud dragit med sig.

Men det finns räddning. Det finns hopp. Det är det underbara budskapet som aposteln vill inskärpa i oss i dag. Lyssna och ta emot! Det finns hopp inför döden! Det finns hopp för dig och mig. Kom till Gud och ångra dina synder. Lämna alltsammans till Gud. Lämna allt vid korsets fot. Jesus har försonat allt. Vilket ljuvligt och underbart budskap till en sargad och dödsmärkt värld.

För ”Gud har bestämt oss … till att vinna frälsning genom vÃ¥r herre Jesus Kristus, som har dött för oss för att vi skall fÃ¥ leva med honom,” skriver Paulus pÃ¥ ett ställe när han tar upp detta tema och tillägger där: Med detta skall ni trösta och bygga upp varandra.

För vårt hopp, att Kristus har besegrat dödens välde, ger oss ett nytt perspektiv på hela vår tillvaro. Det ger oss mod att leva, att ta emot varje dag från Gud i förvissningen att Gud har benådat oss. Han vill använda oss. I Jesu namn är till och med syndens konsekvens förvandlad. Den onda döden, fienden som tagit herraväldet har Kristus förvandlat för dem som sätter sin tro till hans namn. Där sker den slutliga förvandlingen.

SÃ¥ sker övergÃ¥ngen frÃ¥n denna av synden fördärvade världen in i Kristi eget rike, den nya skapelsen och härligheten. Jesus, Guds son, har genom sin död, befriat oss frÃ¥n fruktan för döden. När vÃ¥r sista stund kommer och vi ska skiljas frÃ¥n detta livet vÃ¥gar vi tro och hoppas att ”vi inte ska stÃ¥r där med skam” utan fÃ¥ dö trygga i vÃ¥r Frälsares namn.

Gud gav oss sin Son för att rädda oss och ge oss en ny chans. Genom honom är allt förändrat. Det är inte upproret, synden och döden som har sista ordet. Det finns nu frälsning, det finns hopp – det finns en framtid i Jesu namn. När vi har upptäckt Jesus och vad Gud har lovat genom honom sÃ¥ öppnas nya perspektiv.

Vi är glada och tacksamma för varje dag vi fÃ¥r leva – fÃ¥r vi ser dem som gÃ¥vor frÃ¥n Gud. Dagar att bruka, dagar att tjäna honom, men vi kan ibland längta efter befrielsen, efter fullkomligheten, när all möda och oro ska vara slut och allt förklaras när vi ska förenas med dem som gÃ¥tt före oss.

Jesus övervann synden och döden, han uppstod och vann evigt liv för oss. Han levde vårt liv och dog vår död för att försona vår synd och skuld.

Denna värld kunde inte räddas, den mÃ¥ste förgÃ¥s med p.g.a sitt uppror och för att synden och döden tagit över. Men har vi tagit emot Kristus som vÃ¥r Herre kommer till slut ingenting att hÃ¥lla oss kvar. Vi är befriade genom tron. Därför vÃ¥gar vi leva och därför vÃ¥gar vi dö – allt i Jesu namn. Den som lever med Kristus här i tiden dör ocksÃ¥ med Kristus, den människan behöver inte frukta nÃ¥got bortom dödens gräns. Det här är i tiden avgörandet sker. Döden förändrar ingenting, den fullbordar bara det som avgjordes i tiden. VÃ¥ra gamla skulle ha sagt, att det betyder att leva i nÃ¥den och dö i nÃ¥den, i förtröstan pÃ¥ att vi har en Frälsare ilivet och i döden.

Jesus, Guds son, har genom sin död, befriat oss frÃ¥n fruktan för döden. När vi drabbas av motgÃ¥ngar och svÃ¥righeter stÃ¥r vi inte ensamma. Vi kommer alltid att grÃ¥ta vid vÃ¥r älskades gravar. Vi kommer alltid att känna smärta när vi för en tid mÃ¥ste skiljas frÃ¥n varandra. För döden är och förblir en fiende – en pÃ¥minnelse om världens uppror mot Gud. Men Gud har gett oss en ny chans. Han har förvandlat dödens ansikte och gjort den till livets port för dem som Ã¥ngrar sin synd och sin delaktighet i världens bortvändhet frÃ¥n Gud. Döden har inte sista ordet.

Vi har ett levande hopp, grundat pÃ¥ vad Jesus gjorde för oss. Det är detta vi behöver pÃ¥minna varandra om. Det är detta hopp vi ska bygga upp varandra med när livet visar sig frÃ¥n sin onda sida. Vi kan bäva för överflyttningen. Vi kan känna oss kluvna inför avklädandet, men… Det finns underbar förlossning i det blod som gjöts en gÃ¥ng – det finns glädje bortom graven och en framtid full av sÃ¥ng.

AMEN

Andra predikningar aktuell söndag

Palmsöndagen

Matt/Mark/Luk.serien
2009

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Vi har ännu en gång läst berättelsen om Jesu intåg i Jerusalem. Det är nog ingen överdrift att s...

Palmsöndagen

Matteusserien
2013

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Det var en dag som alla andra i Jerusalem när Jesus rider in där. Männen hade säkert i vanlig ordni...

Palmsöndagen

Matt/Mark/Luk.serien
2001

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Vår Bibel är full av små intressanta detaljer vid sidan om det stora som berättas och därför lät...

Palmsöndagen

Johannesserien
2000

Nåd vare med er och frid ifrån Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Paulus underbara lovsång till Kristus, Guds egen son, som avstod från allt och blev en av oss för at...

Palmsöndagen

Alla serier
2010

NÃ¥d vare med er och frid ifrÃ¥n Gud vÃ¥r Fader och Herren Jesus Kristus. I dag börjar det som i kyrkoÃ¥ret brukar kallas den stilla veckan. Man kan naturligtvis fundera Ã...

© Yngve Kalin | Skapad av Vestergård Webb & Design
© Yngve Kalin 
Skapad av Vestergård Webb & Design